Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد خیمه شب بازی "پهلوان کچل" از سوی خانه کودک با همکاری موزه عروسک‌های کاشان در چند بخش نشست هم‌افزایی و انتقال تجربه ترویج و تولید عروسک‌های بومی، نمایشگاه سیار موزه عروسک کاشان و کارگاه ساخت اسباب بازی در دو محل خانه کودک و موزه گرمابه علی‌قلی‌آقا برگزار شد.

به گزارش ایمنا، مسئول خانه کودک با اشاره به برگزاری رویداد خیمه شب بازی "پهلوان کچل" از سوی خانه کودک با همکاری موزه عروسک‌های کاشان اظهار کرد: این رویداد در چند بخش نشست هم‌افزایی و انتقال تجربه ترویج و تولید عروسک‌های بومی، نمایشگاه سیار موزه عروسک کاشان و کارگاه ساخت اسباب بازی از بیست‌وپنجم تا بیست‌وهفتم تیرماه در دو محل خانه کودک و موزه گرمابه علی‌قلی‌آقا برنامه‌ریزی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زهرا کاظمی افزود: نمایش "دست کشی" پهلوان کچل از قدیمی‌ترین و کهن‌ترین داستان های ایرانی است و از عناصر فرهنگ بومی ایران محسوب می‌شود. این نمایش یکی از صورت‌های روایی-آیینی فرهنگ مردم و ادبیات شفاهی اقوام ایرانی است که در قالب دنیای نمایش‌های عروسکی ارایه می‌شود.

به گفته وی، این داستان پنج دسته شخصیت از جمله پهلوان، معلم، عروس و دختر، وروره جادو، شیطان و رستم دارد که این شخصیت‌ها از طریق روایت‌های نمایش‌گونه مفاهیم پهلوانی، جوانمردی و گذشت را با رویکرد طنز و اجرای عروسکی، همراه با موسیقی سنتی اصیل ایران به کودکان آموزش می‌دهند.
مسئول خانه کودک آشنایی مخاطب با گونه‌های مختلف عروسک‌های بومی و فرهنگ پهلوانی که از قدیم در ایران وجود داشته است، آشنایی مردم با فرهنگ آیینی و سنتی ایران به ویژه در بخش عروسک‌های بومی و محلی، توجه به قالب‌های نمایش سنتی و آموزش به کودکان را از جمله اهداف این رویداد دانست و ادامه داد: همچنین در کنار اجرای نمایش، تلاش شده با برگزاری کارگاه و نمایشگاه، به درک بهتر این مفاهیم توسط کودکان و والدین آنها کمک شود.
وی تصریح کرد: نشان دادن تاریخچه ورود عروسک‌ها و استفاده از آنها، شیوه‌های متفاوت عروسکی مانند خیمه شب بازی و دستکشی از دیگر مواردی است که در حاشیه این نمایش به بچه‌ها و والدین معرفی می‌شود.
کاظمی اعلام کرد: نمایشگاه سیار موزه عروسک‌های کاشان که عروسک‌های دست ساز و بومی ایران را به نمایش گذاشته، برای بچه‌ها بسیار جذاب و دیدنی است، به‌خصوص که درباره چرایی شکل‌گیری عروسک‌ها و کاربرد آنها در فرهنگ ما توضیحاتی ارایه می‌دهند که هم برای کودک و هم برای والدین و بزرگترها جالب است و این نکته را یادآوری می‌کند که این عروسک‌ها و فرهنگ همراه آن را می‌توان احیا و جایگزین عروسک‌های وارداتی کرد.
به گفته وی، کسانی که در کارگاه این رویداد شرکت کردند در عین حال که عروسک‌های دست ساز مربوط به دوران قاجار، عروسک‌های مربوط به اقلیت‌ها، فرهنگ‌ها و اقوام مختلف مانند مازندرانی‌ها، قوم لر، بختیاری و قشقایی را از نزدیک دیده و ارتباط برقرار کردند، امکان خرید عروسک‌ها و بازی‌ها را داشتند.
وی با اشاره به ظرفیت توسعه این رویداد در سطح ملی گفت: این رویداد این امکان را دارد که با هدف احیای فرهنگ ساخت عروسک‌های بومی و محلی با شعرهای فرهنگ عامه توسعه یابد و مخاطبان بیشتری را در سطح وسیع‌تری جذب کند.


موزه سیار عروسک‌های کاشان در خانه کودک اصفهان


امیر سهرابی، بنیانگذار و مدیر موزه عروسک‌های کاشان نیز در این باره گفت: موزه سیار موزه عروسک‌های کاشان با این هدف ایجاد شد که همه کودکان ایران فرصت دیدن و تماشای این موزه را داشته باشند و جریان سیار موزه بتواند به گوشه گوشه ایران و شهرها و روستاهای مختلف برود و موضوع عروسک‌های بومی و اهمیت پرداختن به آنها را هم به کودکان و هم به خانواده‌ها یادآوری کرده و همچنین نگاه‌ها و توجه‌های ملی‌تری را به موضوع عروسک‌های سنتی و اصیل ایران جلب کند.
وی با بیان اینکه عروسک‌های بومی، حاوی و منتقل دهنده عناصر فرهنگی هستند، افزود: با دعوت خانه کودک سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به این شهر آمدیم تا بتوانیم برای کودکان اصفهان هم برنامه داشته باشیم. در این برنامه، گزیده‌ای از موزه که در ویترین‌های سبک‌تر طراحی شده در معرض دید کودکان و خانواده‌ها قرار می‌گیرد، بخش‌های مختلف تاریخ عروسک‌ها و نیز عروسک‌های نمایشی، بازی، آیینی و عروسک‌های ملل به آنها معرفی می‌شود، همچنین فیلم‌ها و اسناد قدیمی نشان داده شده و حدود یک ساعت بچه‌ها و خانواده‌ها در فضایی قرار می‌گیرند که گویی به بازدید موزه اصلی در کاشان آمده‌اند.
سهرابی ادامه داد: در نمایش خیمه شب بازی پهلوان کچل که از اصیل‌ترین نمایش‌های خیمه شب بازی ایران است و شهرهای اصفهان و شیراز مهد شکل گیری این نوع خیمه شب بازی هستند، تلاش کردیم این نمایش که در حال فراموشی است را احیا کنیم. این متن نمایشی را بر اساس اسناد قدیمی اصفهان و شیراز نوشتیم، عروسک‌ها را بر همین اساس ساختیم و اکنون یکی از برنامه‌های موزه سیار، ترویج خیمه شب بازی سنتی پهلوان کچل است که در اصفهان هم با همکاری خانه کودک، چندین اجرا داشتیم، خانواده‌ها و کودکان زیادی استقبال کردند و امیدواریم این تجربه در آینده با دیگر مراکز شهر اصفهان و دیگر مراکز کشور تکرار شود.

کد خبر 589242

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خیمه شب بازی خانه کودک موزه حمام علی قلی آقا گرمابه فرهنگ عامه مفاهیم پهلوانی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق موزه عروسک های کاشان عروسک های بومی سیار موزه عروسک خیمه شب بازی خانواده ها پهلوان کچل عروسک ها خانه کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۲۵۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد

به گزارش خبرگزاری مهر، خانه‌موزه معین و امیرجاهد روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت به مناسبت چهل و هفتمین سالروز درگذشت محمدعلی امیرجاهد هنرمند برجسته موسیقی ایران، میزبان مهدخت معین (فرزند دکتر معین و نوه استاد امیرجاهد) و همچنین جمعی از هنرمندان موسیقی بود.

در ابتدای این مراسم، مه‌آبادی مجری برنامه ضمن خوشامدگویی، از حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران برای ایراد سخنرانی دعوت به‌عمل آورد.

حمیدرضا نوربخش در ابتدا ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: ما امروز دور هم جمع شدیم تا یاد و خاطره هنرمندی بزرگ را گرامی بداریم که حق بسیار بزرگی بر گردن فرهنگ و هنر این سرزمین و هم در شعر و ادب و در موسیقی دارد. به هر حال این منزل و بنا بزرگانی را در خودش دیده است. یادگار ارجمند این هنرمند خانم مهدخت معین فرمودند که هر وقت که در این منزل حضور پیدا می‌کنم، از نو شکفته می‌شوم و خاطرات حضور هنرمندان برایم زنده می‌شود و انرژی و نیروی تازه‌ای دریافت می‌کنم.

موزه‌ای در جنوب شهر که پایگاه مهم موسیقی تهران است

وی ادامه داد: در این منزل بزرگانی رفت و آمد داشته و آثار ارزشمندی در این مکان تولید و یا اجرا شده و فکر می‌کنم به نوعی با تمام این عزیزان هم‌نفس هستیم. خوشحالم که این مکان یکی از پایگاه‌های مهم فرهنگی و هنری شهر است با اینکه در منطقه‌ای واقع شده که شاید گذر عده زیادی از ما به این منطقه نیافتاده است، اما زمانی که بهانه‌های این چنینی برای دورهم جمع‌شدن با اهالی فرهنگ و هنر پیش می‌آید، با عشق و علاقه در این منزل حضور پیدا می‌کنیم. هر زمانی هم که اخباری مبنی بر رخداد اتفاق ناگواری برای این مجموعه می‌شنویم، از اعماق وجود ناراحت می‌شویم اما به هر حال در حال حاضر یکی از پایگاه‌های مهم موسیقی شهر تهران، خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد است که این موضوع، مایه مباهات و امید برای اهالی فرهنگ و هنر کشور است. در این مرکز، نسلی تربیت می‌شوند که پرچمداران آینده موسیقی کشور هستند.

نوربخش افزود: بهانه امروز و امشب، چهل و هفتمین سالروز درگذشت بزرگمرد موسیقی ایران استاد محمدعلی امیرجاهد ما است. استاد امیرجاهد نیازی به توصیف ندارد و ما از دوره قاجار به بعد، بعد از عارف و شیدا، تعداد انگشت‌شماری تصنیف‌ساز برجسته داریم. یکی از نام‌های درخشانی که همواره بر تارک موسیقی ایران می‌درخشد، استاد محمدعلی امیرجاهد هستند که تصانیف پرشمار و ماندگاری که نسل‌های مختلف آن‌ها را زمزمه می‌کنند و بارها با تنظیم‌های مختلف بازتولید و بازاجرا می‌شود و نسل‌های آینده نیز آن‌ها را بازتولید خواهند کرد. این‌ها تماما از ذهن و ضمیر بزرگمردی مانند امیرجاهد تراوش شده و بسیار ارجمند و عزیز است. به دلیل اینکه آهنگسازان و تصنیف سازان ما عمدتا موسیقیدانانی بودند که شاعر نبودند و تعدادی کم بودند که شعر و موسیقی را تولید کردند. عارف قزوینی، علی‌اکبر شیدا و استاد امیرجاهد موسیقیدانانی بود که هم ترانه‌سرا و هم آهنگساز بودند به همین علت نیز آثاری که تولید کردند، شنیدنی هستند. در حال حاضر شنیده‌ایم که شهردار محترم منطقه ۱۴ تغییر کرده و جناب شهرابی فراهانی سکان این منطقه را عهده‌دار شده‌اند که در مراسم حضور ندارند و امیدوارم نگاه ایشان بسیار ویژه باشد و کمبودهای قبل جبران شود.

قدردانی از هنرمندی که بر موسیقی و ادبیات اشراف کامل داشت

پس از صحبت‌های حمیدرضا نوربخش، هاتف شرار هنرمند روشن‌دل و شاگرد مرحوم اکبر گلپایگانی روی صحنه آمد و زندگی‌نامه محمدعلی امیرجاهد را شرح داد و افزود: ما قبل از زمان قاجار، ضربی‌خوانی‌ها و تصانیفی را داشتیم و داریم که مشخص نیست چه کسانی آن‌ها را سروده و یا ساخته‌اند اما از زمان مرحوم شیدا و عارف این مسایل آغاز شد و مرحوم شیدا اغلب آثارشان عاشقانه است و مرحوم عارف نیز آثار اجتماعی، سیاسی و حتی عاشقانه دارد اما عاشقانه‌های مرحوم عارف به سیاست و اجتماع روزگار خودش پهلو می‌گذارد.

وی افزود: ملودی‌هایی که مرحوم شیدا و عارف ساختند، در عین حال که بسیار پر مغز و پر معنا و بر اساس ردیف‌ها و دستگاه‌های خودمان است، بسیار دل‌انگیز و در عین حال بسیار ساده نیز هستند و به ندرت پیش می‌آمد که این ۲ عزیز قطعات بسیار پیچیده‌ای را ساخته باشند. اما بعد از این ۲ بزرگوار، به محمدعلی امیرجاهد می‌رسیم که آثار وی، تلفیقی از آثار مرحوم شیدا و عارف است که هم آثار عاشقانه و هم آثار اجتماعی، سیاسی دارد. امیرجاهد جدای از اینکه تلفیق شعر و موسیقی را رعایت می‌کرد، به فکر تقطیع نیز بود و شما زمانی که آثار امیرجاهد را با شعر دیگری نیز می‌گذارید، قابل اجرا و مشخص است که بر ادبیات و ردیف و دستگاه‌های موسیقی اشراف کامل دارد.

پس از صحبت‌های هاتف شرار، این هنرمند به همراه صابر اله‌دادیان (نوازنده تار) و امیر کریمی (نوازنده تمبک) ساز و آواز و یک قطعه از آثار امیرجاهد را اجرا کردند.

خاطره دختر استاد فقید از حضور فرامرز پایور در حیات یک خانه قدیمی

پس از اجرای هاتف شرار، مهدخت معین نوه محمدعلی امیرجاهد گفت: در ابتدا از حمیدرضا نوربخش و مهدی مساح بیدگلی تشکر می‌کنم که در سال‌های اخیر در مسایل مربوط به این خانه‌موزه فعال هستند و در رونق و توسعه آن کوشا هستند و خانه‌موزه به صورت تخصصی خصوصا در اجرای برنامه‌های موسیقی درآمده است. همان‌طور که آقای نوربخش گفت، هنرمندان و استادان موسیقی بزرگی در این خانه‌موزه رفت و آمد داشتند. استاد صبا بارها از صبح روزهای جمعه تا غروب آن روز با استاد امیرجاهد کار می‌کردند و نت‌های تصانیف استاد امیرجاهد را استاد صبا می‌نوشتند. نت‌هایی که ۲ جلد دیوان امیرجاهد وجود دارد، تمام آن‌ها توسط استاد ابوالحسن صبا نوشته شده‌اند.

وی ادامه داد: خاطرم هست که استاد پایور به همراه برخی از هنرمندان و همین‌طور استاد امیرجاهد در روزهای تابستان در حیاط این خانه به نواختن سنتور می‌پرداخت. بعدها استاد امیرجاهد مدت زیادی گرفتار سالنامه پارس بود و پس از آن نیز مشغول تالیف ۲ جلد دیوان شد. البته آقای هاتف شرار در زمینه زندگینامه استاد امیرجاهد خصوصا تصنیف‌سازی ایشان مطالب تخصصی و جدیدی را ارایه کرد که برای بنده نیز جالب بود.

مهدخت معین در پایان یادآور شد: کمپانی فرانسوی پولیفون اثر «نرگس مست» را اجرا کردند که یکی از شاهکارهای استاد امیرجاهد است که این اثر، یک اثر بسیار زیبایی است و با یک صدای بسیار قوی و دلپذیر اجرا شده است.

اجرای نقالی به سرپرستی الهه تاجیک و هنرنمایی الهه تاجیک، سارینا سیفی، حلما یارمحمدی و پرسام علیزاده از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

پس از اجرای نقالی، گروه موسیقی «استاد امیرجاهد» به خوانندگی سیدرضا طیبی و نوازندگی حسین روزبهانی (تار)، سعید میرزاحسینی (نی) و امیر کریمی (تمبک) روی صحنه آمدند و قطعاتی از این هنرمند برجسته را اجرا کردند.

در بخش پایانی این مراسم، مجری برنامه از حمیدرضا نوربخش (مدیر عامل خانه موسیقی و عضو هیات‌مدیره خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد)، مهدخت معین (فرزند معین و عضو هیات‌مدیره خانه موزه)، حمیدرضا عاطفی (رییس کانون پژوهشگران خانه موسیقی و عضو هیات‌مدیره خانه‌موزه)، کارمین صراف (نوه امیرجاهد و عضو هیات‌مدیره خانه‌موزه)، بیدگلی (عضو هیات‌مدیره کانون مدرسان خانه موسیقی ایران و رییس هیات‌مدیره خانه‌موزه) دعوت کرد تا روی صحنه آمده و با حضور آن‌ها از پوستر ششمین دوره جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد رونمایی شود.

در بخش بعدی برنامه از سوسن اصلانی، محمد میرزاخانی، اسماعیل خلج، بهرام گودرزی، ژیوار شیخ الاسلامی و همچنین سیدرضا اسماعیلی (معاون اسبق اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۴) دعوت شد تا در کنار سایر هنرمندان از مدرسان نمونه سال ۱۴۰۲ خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهدبه جهت دریافت رتبه برتر هنرجویان خود در جشنواره موسیقی امیرجاهد، جشنواره خوشنویسی امام علی (ع) و جشنواره ملی استاد معین و همچنین رعایت آیتم‌های مدنظر طبق آیین‌نامه داخلی خانه‌موزه قدردانی شود.

علی تحریری (نوازنده سنتور)، سیدرضا طیبی (آواز)، حسین باباخانی تیموری (خوشنویسی)، محسن میرحسینی (خوشنویسی)، مهدیه رضازاده (ویولن)، امیرحسین طریقت (تمبک)، زهره حدادی (پیانو)، مرتضی میر (دف)، نعیمه باقری (خوشنویسی)، الهه تاجیک (نقالی)، آمنه خدادادی (گیتار)، مهدی مساح بیدگلی (تئوری موسیقی)، مرجان راغب (سنتور) و آرمین رهبر (تذهیب) از هنرمندان و مدرسان منتخب سال ۱۴۰۲ خانه‌موزه بودند که قدردانی ویژه‌ای از این هنرمندان به عمل آمد.

کد خبر 6098037 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • نمایش برگزیده‌ای از آثار رضا مافی در موزه هنر‌های معاصر تهران
  • هیات انتخاب «اولین جشنواره خیمه شب بازی» معرفی شدند
  • اجرای ۴ نمایش جدید در تماشخانه ایرانشهر
  • بومی سازی نوار تست قند خون توسط تیم تحقیقاتی علوم پزشکی اصفهان
  • سندهای به روز شده رفسنجان به دست مردم بومی قشم رسید
  • آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر می‌رود/نمایش برگزیده‌ای ازآثار
  • معرفی هیات انتخاب اولین جشنواره خیمه‌شب‌بازی
  • واکنش علی مطهری به نوازنده دف زن در مراسم سالگرد پدر
  • قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
  • نمایش دستاوردهای هسته‌ای بومی ایران در حاشیه کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای